nr 16 Przedszkole Miejskie Grymuś w Otwocku
AKTUALNOŚCI
KALENDARIUM
O NAS
RADA RODZICÓW
ZAJĘCIA DODATKOWE
JADŁOSPIS
NASZE ZDJĘCIA
FORMULARZE
OPŁATY
KONTAKT
   

Podkategorie

KARTA ZGŁOSZENIA DZIECKA
REGULAMIN REKRUTACJI
REGULAMIN RADY RODZICÓW
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR.16 ,,GRYMUŚ" W OTWOCKU
STATUT PRZEDSZKOLA NR 16

Nowości

 
 

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR.16 ,,GRYMUŚ" W OTWOCKU

 

 

Koncepcja pracy

Przedszkola nr 16 „GRYMUŚ”

w Otwocku

 

 

 

 

 

 

 

Opracowana przez Radę Pedagogiczną w dniu 16 listopada 2011r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ. POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.

POZWÓL MI WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM

 

Konfucjusz

 

 

 

 

 

Wizja przedszkola

 

            Naszym celem jest aby każde dziecko w  przedszkolu czuło się bezpieczne, akceptowane, aby spędzało czas w życzliwej, dobrej atmosferze. Dążymy do tego, aby dzieci rozwijały swoją aktywność twórczą poprzez działalność plastyczną, taniec i śpiew. Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik. W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy dziecko – jego dobro, poznanie wychowanków i planowanie działań w danej grupie tak, aby każde dziecko mogło rozwijać się harmonijnie i osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości rozwojowych.

 

Misja przedszkola

 

            Nasze przedszkole – przedszkolem dbającym o wszechstronny rozwój każdego dziecka i promującym jego działania twórcze.

 

  • Przedszkole jest placówką preferującą twórczość artystyczną, muzyczną, plastyczną, teatralną, angażującą dzieci, rodziców i nauczycieli.
  • Programy przedszkola ukierunkowane są na dziecko, jego potrzeby, umożliwiają mu wszechstronny rozwój osobowości, dzieci korzystają z różnorodnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, a nauczyciele działają metodami aktywizującymi.
  • Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wszechstronny rozwój. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna, systematycznie doskonaląca swoje kompetencje, dostosowuje swoją pracę do zdiagnozowanych potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  • Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, angażuje ich do aktywnego uczestnictwa w różnorodnych działaniach przedszkola.
  • Nasze przedszkole jest kolorowe i przyjazne dzieciom, ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Dzieci bawią się w przestronnych i dobrze wyposażonych salach. Posiadamy duży plac zabaw, ciągle wzbogacany o nowe i bezpieczne urządzenia terenowe, który zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci i zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dbałość o dobrą bazę, wyposażenie, estetykę pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania wychowawczo - dydaktyczne.
  • Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości i rozwijania umiejętności taneczno – muzycznych oraz językowych.
  • Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym.

 

 

Cele koncepcji pracy

 

  1. Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywizujących metod pracy i umożliwianie kontaktu ze sztuką.
  2. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
  3. Sprzyjanie indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowanie oddziaływań do jego potrzeb i możliwości.
  4. Wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych wychowanków.
  5. Rozwijanie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
  6. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka na różnych płaszczyznach jego działalności.
  7. Przestrzeganie, upowszechnianie i czuwanie nad respektowaniem praw dziecka.
  8. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
  9. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  10. Organizowanie warunków działalności przedszkola oraz wzbogacanie jego bazy pozwalające na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa oraz harmonijnego rozwoju i gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
  11. Kształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola oraz promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.

 

 

 

Przedszkolny zestaw programów

 

  1. „Zanim będę uczniem” – Jolanta Kopała, Elżbieta Tokarska, wydaw. Edukacja Polska
  2. „Entliczek pentliczek” Hanna Derewlana, Barbara Michalska, Joanna Świątek, Beata Wosińska, wydaw. Nowa Era

 

Metody stosowane w przedszkolu

 

            Stosowane metody i formy pracy zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

  1. Program edukacji matematycznej prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
  2. „Metoda dobrego startu” M. Bogdanowicz
  3. Pedagogika zabawy
  4. Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
  5. Elementy naturalnej nauki języka E. Czerwińskiej
  6. Elementy muzykoterapii i relaksacji
  7. Techniki parateatralne
  8. Gimnastyka twórcza R. Labana
  9. Ruch rozwijający Weroniki Sherborne.

 

Zadania priorytetowe

 

  • Wczesne rozpoznawanie uzdolnień dziecka oraz dysharmonii rozwojowych uwzględnianie ich w procesie wspomagania indywidualnego rozwoju.
  • Opracowanie i wdrażanie systemu pomocy pedagogiczno – psychologicznej w przedszkolu.
  • Stymulowanie rozwoju dziecka i przygotowanie go do podjęcia nauki w szkole.
  • Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata na różnych płaszczyznach działalności.
  • Kształtowanie umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej).
  • Wspieranie dziecka w osiąganiu sukcesów na miarę jego możliwości.
  • Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.

 

Współpraca z rodzicami

 

  • Wspieranie rodziców w pracy nad rozwojem i edukacją dzieci – organizacja zajęć otwartych, konsultacji oraz zebrań dla rodziców.
  • Organizowanie zajęć adaptacyjnych  dla nowo przyjętych dzieci.
  • Włączanie rodziców w działania związane z realizacją procesu dydaktyczno – wychowawczego.
  • Włączanie rodziców w działania artystyczne („Cała Polska czyta dzieciom”, konkursy plastyczne, muzyczne, sportowe, teatr rodziców).
  • Organizowanie uroczystości o charakterze rodzinnym.
  • Wspólna organizacja akcji charytatywnych.
  • Zaangażowanie rodziców w akcje ekologiczne (zbieranie baterii, puszek).

 

Współpraca ze środowiskiem

 

  • Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,  szkołą podstawową,  MDK,  policją, strażą pożarną, władzami samorządowymi, instytucjami użyteczności publicznej.
  • Udział w akcjach i programach ogólnopolskich.

 

Wychowanek

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej :

 potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,

·         wykazuje:

- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego, zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,

- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,

- umiejętność radzenia sobie z trudnościami 

- umiejętność współpracy w grupie,

- tolerancję wobec innych,

- samodzielność,

- odporność na stres,

- ciekawość i aktywność twórczą

·         posiada:

- zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się z nią  w zrozumiały dla niej sposób,

- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,

- podstawową wiedzę o świecie.

·         umie:

- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

- posługiwać się zdobyczami techniki.

·         rozumie, zna , przestrzega:

 - prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

- zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,

- zasady kultury współżycia i postępowania,

- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,

- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.

·         nie obawia się:

- występować publicznie – reprezentować  grupę , przedszkole,

- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,

- wykazywać inicjatywy w działaniu,

- wyrażania swoich uczuć.

 

Nauczyciel

 

·         Zaangażowany w pracę przedszkola.

·         Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania.

·         Wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.

·         Doskonali i podnosi swoją wiedzę i umiejętności.

·         Wzbogaca warsztat pracy.

·         Stosuje nowoczesne metody pracy.

·         Prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym.

·         Jest komunikatywny, partnerski, twórczy, otwarty na nowości, dyspozycyjny i taktowny.

·         Współdziała z zespołem.

 

Rodzic

 

  • Otrzymuje rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
  • Wyraża swoją opinię i ocenia pracę przedszkola.
  • Czynnie uczestniczy w życiu przedszkola.

 

Przedszkole

 

Jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci oraz ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować wychowanie przedszkolne w środowisku lokalnym, kultywować tradycję i wychowanie regionalne i narodowe, a także doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.

 

Działania promocyjne obejmują:

 

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec rodziców,
  • Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
  • Popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
  • Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej,
  • Organizację uroczystości ,
  • Zabieganie o notatki w prasie,
  • Prezentację w lokalnych mediach,
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,

 

 

 

Opis ewaluacji koncepcji pracy.

 

Etapy zbierania danych

Cele ewaluacji

Bieżące obserwowanie realizacji zadań

  • Gromadzenie informacji dotyczących realizacji zaplanowanych zadań
  • Doskonalenie realizowanej koncepcji (wprowadzenie zmian)

Po zakończeniu każdego roku realizacji programu

  • Sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte
  • Ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację programu
  • Zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania
  • Zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy przedszkola

 

 

            Informację dotyczącą bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą nauczyciele, a po ich zakończeniu przekazują informację zwrotną dyrektorowi. Ewaluację po zakończeniu każdego roku realizacji koncepcji przeprowadza dyrektor, a jej wyniki przedstawiane są na posiedzeniach rady pedagogicznej.

 

                                                                                                         Rada Pedagogiczna

 

 

 

 
 
 
 
Zamknij Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.